Η σκηνοθέτιδα Εύη Σαρμή μιλάει στο metalignitiki.gr για τις θεατρικές εκδηλώσεις του «Θέατρου In Situ» – Αρχαιολογικός χώρος Αιανής στην Κοζάνη

Δυτική Μακεδονία

03/07/2021, 9:04 πμ

Το θέατρο ξανά ανοίγει τις πύλες του στις δια ζώσης επικοινωνία με το κοινό

Το πολιτιστικό πρόγραμμα του καλοκαιριού στην Κοζάνη με τις δια ζώσεις παραστάεις και συναντήσεις ξεκίνησε και όρισε την έναρξη του τέλους μιας πολύμηνης καλλιτεχνικής νέκρωσης και μεγάλη χαρά για όλους τους θεατρόφιλους της πόλης. Με το άνοιγμα των υπαίθριων θεατρικών χώρων το αρχαιολογικό μουσείο Αιανής ανοίγει όλους τους χώρους του στο κοινό να παρακολουθήσει παραστάσεις και θεατρικά δρώμενα.

Η εφορεία Αρχαιότητων  και ο δήμος  Κοζάνης, το Studio Tessera και οι σκηνοθέτες Στέλιος Βραχνής και Εύη Σαρμή ετοιμάζουν μια σειρά εκδηλώσεων και θεατρικών δρώμενων με τίτλο “ Θέατρο In Situ” και ξεκινάνε απ;o την Τετάρτη 30 Ιουνίου και ώρα 19:30 και θα συνεχιστούν στις 10 και 11 Ιουλίου με δύο παραστάσεις.Στις εκδηλώσεις τηρούνται όλα τα μέτρα προστασίας απ΄οτην πανδημία του covid – 19, ενώ η συμμετοχή σε αυτές είναι με προκράτηση θέσεων. Οι θέσεις είναι περιορισμένες για το λόγογ αυτό απέυσατε να τηλεφωνήσετε στο 2461098800-801(εσωτερικό 5) Δευτέρα ως Παρασκευή, 9:00 – 15:00.

 Η Βάια Λαμπροπούλου μίλησε με την σκηνοθέτιδα Εύη Σαρμή και εκμέευσε όλα τα μυστικά των εκδηλώσεων, τι θα δούμε, πως οργανώθηκαν, που απευθύνονται.

Τι θα γίνει στον αρχαιολογικό χώρο της Αιανής κ.Σαρμή;

 

Φέτος το καλοκαίρι η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κοζανης σε συνεργασία με το Studio Tessera, έναν χώρο τέχνης και δημιουργικής έκφρασης που εδράζει στην Θεσσαλονίκη, δημιουργούν έναν πυρήνα τέχνης στον αρχαιολογικό χώρο της Αιανής. Μια ανάσα τέχνης μέσα στο καλοκαίρι στην καρδιά ενός τόπου με τεράστια ιστορία και απίστευτη ενέργεια. Δύο παραστάσεις με κείμενα του σπουδαίου συγγραφέα Δημήτρη Δημητριάδη, με δύο ομάδες που δουλεύουν αρκετούς μήνες τώρα για την δημιουργία δύο παραστάσεων 10 και 11 Ιουλίου. Το έργο ” Μνήμη” μια παράσταση που έχει δομηθεί από τα έργα του Δ.Δημητριαδη σε σκηνοθεσία δική μου  και το “Πεθαίνω σα χώρα” σε σκηνοθεσία του Στέλιου Βραχνή.

Ποιό είναι το θέμα της παράστασης “Μνήμη”  και πως επιλέχθηκε ο χώρος της Αιανής;

Η “Μνήμη” είναι μια παράσταση που ταξιδεύει μέσα στον χρόνο και μέσα στις μνήμες μας. Ξεκινά από την αρχαιότητα και φτάνει μέχρι το σήμερα. Είναι μια παράσταση θεάτρου- ντοκουμέντο (θεατρικό ντοκυμαντέρ) που μετά από μεγάλη  ιστορική έρευνα της περιοχής (Κοζάνης, Αιανής)  δημιουργήθηκε για τον τόπο αυτό. Εμείς έπρεπε να λειτουργήσουμε ως δημοσιογράφοι ως ερευνητές και ως ιστορικοί ταυτόχρονα και να κρίνουμε, να συγκρίνουμε για να ανασυνθέσουμε την ιστορία που θα αφηγηθούμε.  Στην παράσταση θα αναγνωρίσετε ιστορίες που έχετε ακούσει, πρόσωπα και μύθους ανθρώπων του τόπου της Αιανής και της Κοζάνης, ιστορίες αγάπης, ιστορίες πόνου και απώλειας και μέσα από αυτό το ταξίδι της Αιανής  και την ιστορία της Ελλάδας ολόκληρης. Τραγούδια του γάμου, νανουρίσματα που σας τραγουδούσε η γιαγιά σας, τα παραμύθια που ακούσατε παιδιά. Έτσι λοιπόν με όχημα τη μουσική και το τραγούδι αυτή η ομάδα ερμηνευτών θα μας ταξιδέψουν μεσα στον χώρο και στον χρόνο με το κέφι των μπουλουκιών του παρελθόντος. Το σημαντικότερο βέβαια είναι ότι αυτή η παράσταση έχει φτιαχτεί εξολοκλήρου για τον τόπο σας. Είναι μια παράσταση μνήμης μέσα από τα μάτια των ανθρώπων της Αιανής και της Κοζάνης, για ντόπιους και επισκέπτες, ενήλικες και ανηλίκους.

Κ.Σαρμή θα μπορούστε να μας συστησέ μας τους συνεργάτες σας;

Η υπέροχη ομάδα μας αποτελείται από 6 ηθοποιούς. Τον Αλέξανδρο Ζαφειριαδη, τη Μαρίτα Τσαλκιτζόγλου, τη Μυρσίνη Καρματζόγλου, την Ραφαέλα Τσομπανουδη, τον Αλέξανδρο Τωμαδάκη και τον αγαπημένο Κοζανίτη ηθοποιό Χάρη Σισμανίδη.

Η πρωτότυπη μουσική είναι του Kostika Çollaku

Η δραματουργική επεξεργασία είναι της Μυρσίνης Καρματζόγλου σε συνεργασία με εμένα.

Η Κινησιολογία/ χορογραφία της παράστασης είναι του Αλέξανδρου Πιεχόβιακ και της Μυρσίνης Καρματζόγλου.

Τα σκηνικά/ κοστούμια είναι του Αλεξάνδρου Πιεχόβιακ.

Η εμψύχωση των σωμάτων είναι από την Πολυξένη Σπυροπούλου.

Οι φωτισμοί είναι του Νίκου Φιλάτου.

Η ηχοληψία της παράστασης είναι του Λεωνίδα Παλάσκα.

 Είναι μια ομάδα που με μεγάλη αγάπη και αντίσταση στην απελπισία της εποχής που ζουμε δούλεψε σκληρά  και εμψύχωσε μια παράσταση.

Πως νιώθετε που ξεκίνησαν οι δια ζώσης θεατρικές συναντήσεις και παραστάσεις μετά από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα εγκλεισμού;

Με μεγάλες ποσότητες φόβου αλλά μεγαλύτερες ανυπομονησίας και χαράς ξεκίνησαν και οι δικές μας πρόβες. Πάντα τηρώντας τους κανόνες προστασίας. Με μάσκες, με αποστάσεις και ξέρετε… δεν είναι εύκολο ή αυτονόητο να κάνεις πρόβα, να τραγουδάς, να χορεύεις, να τρέχεις με μάσκα. Αλλά είναι απαραίτητο για να είμαστε και να νιώθουμε ασφαλείς.

Από τι εμπνέεστε για να σκηνοθετήσετε ένα θεατρικό έργο;

Συνήθως εμπνέομαι από τους συνεργάτες μου. Από τις συναντήσεις με υπέροχους συνεργάτες  και την αλληλεπίδραση μεταξύ μας. Διότι μια πετυχημένη παράσταση προκύπτει από μια πετυχημένη συνεργασία και την διαστολή να αλληλεπιδρούμε και να αναπνέουμε κοινά όλη η ομάδα μεταξύ μας. Τελικά ναι, η πετυχημένη συνεργασία είναι η κοινή αναπνοή.

Το Θέατρο και όσοι εργάζονται σε αυτό χτυπήθηκε σκληρά στην περιόδο της πανδημίας αυτό πως σας επηρέασε εσάς προσωπικά και πως το αντιμετωπίσατε;

Τολμώ να πω ότι ήμουν από τους πολύ τυχερούς διότι κατά την διάρκεια της πανδημίας βρισκόμουνα ήδη στην προετοιμασία της παράστασης για το ΚΘΒΕ ” Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα”. Οι πρόβες για περίπου 2 μήνες πραγματοποιήθηκαν διαδικτυακά, ενώ παράλληλα το Studio Tessera πραγματοποίησε πάρα πολλά workshops και σεμινάρια επίσης διαδικτυακά. Αλλά ο κλάδος μας χτυπήθηκε σκληρά όπως πολύ σωστά είπατε και η ανάσα που πάμε σιγά σιγά να πάρουμε το καλοκαίρι ελπίζω να είναι ανάσα ζωής και όχι μια παροδική κατάσταση.


Έλλειψε στο κοινό το θέατρο, γνωρίζετε αν ο κόσμος νιώθει την ανάγκη να δει θέατρο, όπως παλιά;

 

Ναι, έχει λείψει παρά πολύ το θέατρο από τον κόσμο και πέρα από ότι μας το λέγανε  φαίνεται και από την τεραστια στηρίξη του κόσμου στις live streaming ή στις βιντεοσκοπημένες παραστάσεις που προβλήθηκαν φέτος τον χειμώνα και την άνοιξη. Αυτό στήριξε πάρα πολύ και την ψυχολογία του κόσμου την περίοδο του εγκλεισμού. 

Θεωρείτε πως το θέατρο έχει διαφορές όταν γίνεται σε εσωτερικό και σε εξωτερικό χώρο;

 

Ναι, υπάρχουν αρκετές διαφορές σε σχέση με την φόρμα μιας παράστασης κλειστού ή ανοιχτού θεάτρου. Οι προσλαμβάνουσες ενός ανοιχτού χώρου όπως είναι ο αρχαιολογικός χώρος της Αιανής, ο ουρανός, ο ήχος των πουλιών και των τζιτζικιών, το αεράκι, ο ήχος των δέντρων, η μυρωδιά της φύσης είναι στοιχεία που σου προσφέρουν μια εμπειρία και ως ηθοποιό και ως θεατή. Και επειδή είχα τη χαρά ως ηθοποιός να παίξω αρκετές φορές σε αρχαίες τραγωδίες και να βρεθώ σε θεατρα όπως η Επίδαυρος, οι Δελφοί, η Δωδώνη και άλλα το άνοιγμα που απαιτούν αυτοί οι χώροι και η σύνδεσή σου με το όλον είναι κάτι συγκλονιστικό. Όπως βέβαια και η μαγεία  που σου προσφέρει ένα κλειστό θέατρο και τα τεχνικά του μέσα.

Πως επιλέξατε να ακολουθήσατε τη διαδρομή της σκηνοθεσίας; Είναι μοναχικός δρόμος;

Μετά από 16 χρόνια ως ηθοποιός, η σκηνοθεσία ήρθε  πολύ ομαλά στη ζωή μου. Κάποια στιγμή μάζεψα τα εργαλεία που χρειαζομουν μετά από υπέροχες συνεργασίες με μεγάλους σκηνοθέτες και ηθοποιούς για να μπορέσω να φτιάξω όμορφες ομάδες και να εμψύχωσω σιγά σιγά έργα που ονειρεύτηκα. Η δουλειά του ηθοποιού λοιπόν τροφοδοτεί αυτή του σκηνοθέτη και τούμπαλιν. Νομίζω πως έχω βρει μια όμορφη ισορροπία διότι η καρδιά μου βρίσκεται και στις δύο ιδιότητες. Συνηθίζω να λέω πως αγαπώ την υποκριτική αλλά είμαι ερωτευμένη με τη σκηνοθεσία!

Καλή επιτυχία! Θα είμαστε όλοι εκεί.

*Η Εύη Σαρμή γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Μαθήτευσε στο Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, στη Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ (αριστούχος απόφοιτος, 2005), στη Σχολή Ηλεκτρολογίας ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ, στο 1ο Σχολείο Σκηνοθεσίας (2020). Από το 2005, ανήκει στο δυναμικό του ΚΘΒΕ, ως ηθοποιός, σκηνοθέτιδα, θεατροπαιδαγωγός, βοηθός σκηνοθέτη. Έχει σκηνοθετήσει παραστάσεις στο ΚΘΒΕ, στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, στο Φεστιβάλ Δημητρίων, στο Φεστιβάλ Επταπυργίου, στο ICR (Romanian Cultural Institute, σε συμπαραγωγή με το Θέατρο Αυλαία) και είναι ιδρυτικό μέλος του χώρου δημιουργικής έκφρασης και τεχνών Studio Tessera.

Η Βάια Λαμπροπούλου είναι Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια στην Ψηφιακή Δημοσιογραφία του τμήματος  Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής ενημέρωσης του ΑΠΘ

Διαβάστε επίσης

Επίκαιρη ερώτηση της Π. Πέρκα προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας με θέμα: «Χρηματοδότηση μετάβασης στις λιγνιτικές περιοχές και κατανομή πόρων»

Η Βουλευτής Φλώρινας και Αναπλ. Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα,...

13/07/2021

Κοζάνη: Τι έδειξαν τα rapid tests στην κεντρική πλατεία

Σε τεστ γρήγορης ανίχνευσης αντιγόνων (rapid tests) για την covid19 υποβλήθηκαν 47 πολίτες, τη Δευτέρα 12...

13/07/2021