Απολιγνιτοποίηση: Ευκαιρία και Υποχρέωση, του Βουλευτή Ν. Κοζάνης Μιχάλη Παπαδόπουλου

Απόψεις

21/10/2020, 1:43 μμ

Όταν λίγους μήνες μετά την εκλογή του ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δεσμευόταν θέτοντας τις προτεραιότητες και τις αναπτυξιακές δυνατότητες, που έχει η χώρα μας σε θέματα ενέργειας και αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, η απολιγνιτοποίηση του ενεργειακού λεκανοπεδίου της Δυτικής Μακεδονίας στην τοπική μας κοινωνίαέμοιαζε περισσότερο απειλή και λιγότερο ευκαιρία.

Ενώ όλοι γνωρίζαμε εδώ και είκοσι χρόνια τον εθνικό και ευρωπαϊκό σχεδιασμό, επιλέγαμε να εθελοτυφλούμε και να «βολευόμαστε» στην ασφάλεια του λιγνίτη, τόσο της εργασίας όσο και της επιχειρηματικότητας, επιδιώκοντας την στασιμότητα και την αδράνεια.

Το ζητούμενο πλέον για την Δυτική Μακεδονία (Πτολεμαΐδα – Κοζάνη-Αμύνταιο- Φλώρινα)αλλά και για την Κυβέρνηση δεν είναι η αμυντική τακτική της αντιμετώπισης των συνεπειών της μετάβασης στην μετα-λιγνιτική εποχή αλλά η μετατροπή του ενεργειακού λεκανοπεδίου σε αναπτυξιακό. Η επιστροφή στη Δυτική Μακεδονία και τους ανθρώπους της της εθνικής υπεραξίας του ενεργειακής προσφοράς τους στη χώρα για πενήντα (50) και πλέον έτη.

Για να επιτευχθεί ο στόχοςτην μεγαλύτερη ευθύνη την έχει η Κυβέρνηση. Η ίδια γνωρίζει ότι κάθε δημόσια πολιτική που εξαγγέλλεται τελεί υπό μια εσωτερική λογική αλληλουχία: η ηγεσία της χώρας έχει την ευθύνη να προετοιμάζει και να κατευθύνει την κοινωνία.

Η αποστολή της εν προκειμένου έγκειται στην προσαρμογή της κοινωνίας, όχι μόνο στις παγκόσμιες και ευρωπαϊκές προκλήσεις, αλλά κυρίως στην επιτυχή υπέρβαση εσωτερικών εμποδίων, αντιμετωπίζοντας εσωτερικές παθογένειες, αντίρροπες δυνάμεις, ποικίλες μορφές συγκρούσεων.

Πρωτίστως η κυβέρνηση οφείλει να αποδείξει ότι δουλεύει αποτελεσματικά για την επιβίωση και την ευμάρεια καθεμιάς και καθενός ξεχωριστά.

Και το απέδειξε, διότι με την σύνταξη και δημοσιοποίηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, μέρος του οποίου είναι το σχέδιο απολιγνιτοποίησης και τα δείγματα γραφής της Κυβέρνησης το πρώτο εξάμηνο του 2020, παρόλες τις εγγενείς δυσκολίες λόγω της πανδημίας, έγινε απολύτως κατανοητό ότι οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης σε τομείς όπως η αναμόρφωση της αγοράς ενέργειας, η διαχείριση αποβλήτων, η πράσινη οικονομία και η πολεοδομία – χωροταξία είναι κεντρική πολιτική της απόφαση.

Όπως προκύπτει από το σχέδιο δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασηςπου παρουσιάστηκε αρχές Σεπτεμβρίου και τέθηκε σε διαβούλευση από την Κυβέρνηση, η μετάβαση μοιάζει περισσότερο ως ευκαιρία και ελάχιστα ως απειλή.

Έξι Βάσιμες Αιτίες Αισιοδοξίας που απορρέουν από αυτό,για το Ενεργειακό Λεκανοπέδιο είναι:

1ηΗ Κυβέρνηση εντός του χρονικού της προγραμματισμού ολοκλήρωσε τις απαραίτητες μελέτες και κατάθεσε το σχέδιο ως όφειλε.

2ηΤο σχέδιο δίκαιης μετάβασης έχει καταγράψει, αποτυπώσει και εκτιμήσει όλα τα απαραίτητα ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία της τοπικής μας κοινωνίας, της αγοράς εργασίας και της οικονομίας.

3ηΤο σχέδιο έχει χρονικά ορόσημα και συγκεκριμένες δράσεις, οι οποίες είναι μετρήσιμες και κυρίως προϋπολογισμένες και ορίζονται οι πηγές χρηματοδότησής τους, γεγονός που διασφαλίζει την υλοποίηση του.

4ηΠροσδιορίζει επενδυτικά κίνητρα σε όλους τους τομείς και τους κλάδους της οικονομίας, ενισχύοντας τις υποδομές, το ανθρώπινο δυναμικό και κυρίως αξιοποιώντας τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της τοπικής μας κοινωνίας, με συγκεκριμένα μέτρα και νομοθετικές ρυθμίσεις που ήδη υλοποιούνται. Έχοντας ως πυλώνες την πράσινη ενέργεια, τη βιομηχανία, τη βιοτεχνία και το εμπόριο, αλλά και την έξυπνη αγροτική παραγωγή, το βιώσιμο τουρισμό, την τεχνολογία και την εκπαίδευση, οι θέσεις εργασίας που γεννιούνται είναι πολύ περισσότερες από αυτές που χάνονται και κυρίως βιώσιμες.

5ηΠεριλαμβάνει ήδη δεκαέξι (16) μεγάλες επενδύσεις και ακόμα περισσότερα επενδυτικά σχέδια που έχουν υποβληθεί και βρίσκονται στην φάση της αξιολόγησης, γεγονός που μας αποδεικνύει ότι μπορούμε να προσελκύσουμε επιπρόσθετες επενδύσεις, εάν έχουμε συγκεκριμένο σχέδιο και κίνητρα.

6ηΤο σχέδιο για τη δίκαιη αναπτυξιακή μετάβαση, παρότι προήλθε μετά από πολύμηνες συζητήσεις, με όλους τους φορείς της τοπικής μας κοινωνίας, τίθεται σε διαβούλευση για πενήντα (50) ημέρες και μας δίνει την δυνατότητα να θέσουμε όλοι τις προτάσεις και τις ιδέες μας, ώστε να βελτιωθεί αλλά κυρίως να μπορέσουμε να το οικειοποιηθούμε.

Συνεπώς ο δρόμος για τον μεγάλο μετασχηματισμό της οικονομίας μας στη Δυτική Μακεδονία, τέθηκε σε στάδιο εκκίνησης από την Κυβέρνηση.

Όσοι τον βλέπουν ανηφορικό και δύσβατο….., σφάλουν.

Είμαι βέβαιος ότι με σωστή προετοιμασία, συνεννόηση και συνεργασία μπορούμε να βγούμε κερδισμένοι, γιατί η επιτυχία αυτού του εγχειρήματος είναι μονόδρομος.  

Πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους ότι δεν πρόκειται για την τελευταία ευκαιρία μας, αλλά για την πρώτη και μοναδική που μας παρέχεται για να δουλέψουμε σοβαρά και αποφασιστικά.

Είναι μια ευκαιρία, όχι για να επουλώσουμε πληγές αλλά για να πρωτοπορήσουμε τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, στο κτίσιμο μιας βιώσιμης τοπικής οικονομίας και μιας κοινωνίας ευημερούσας για τα επόμενα πενήντα (50) χρόνια.

Για την Κυβέρνηση η αειφόρος ανάπτυξη της χώρας δεν είναι απλώς συγκλίνουσα με την Πράσινη Συμφωνία (GreenDeal) της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά συνιστά εθνική στρατηγική επιλογή.

Για εμάς είναι ευκαιρία ζωής.

Ας την αξιοποιήσουμε, ΟΛΟΙ, ΤΩΡΑ._to

Διαβάστε επίσης

Η έννοια του Λαϊκισμού (της Κατερίνας Λαζαρίδου)

Τι σημαίνει <<λαϊκισμός>>; Πότε χρησιμοποιούμε αυτή την έννοια; Οι περισσότεροι στην Ελλάδα και στην Ευρώπη ευρύτερα...

07/07/2021

Με μάσκες, αποστάσεις και την πιστοποίηση των self test επέστρεψαν οι μαθητές όλων των βαθμίδων – όχι όμως και οι μαθητές των παιδικών σταθμών.

Η έναρξη της δια ζώσης εκπαίδευσης για τα Νηπιαγωγεία, τα Δημοτικά και τα Γυμνάσια, μετά από...

14/05/2021

Συνέντευξη Βάσω Γκάσταρη: Η ανάγκη για αίμα – Αιμοδοσία Τώρα

Συνέντευξη της Βάσω Γκάσταρη* στη Βάια Λαμπροπούλου** Η ανάγκη για αίμα είναι συνεχόμενη και δεν έχει...

11/05/2021